الگوی کنج در تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوی کنج در تحلیل تکنیکال چیست؟

امروز تحلیل بازار سرمایه، تنها راه موفقیت در این بازار ها است. افرادی که توانایی تحلیل تکنیکال و روند بالا و پایین رفتن سهم، ارز و... را دارند، عمدتا سود بیشتر و موفقیت بیشتری در این بازار ها کسب میکنند. الگوی کنج یکی از همین روش های تحلیلی برای انجام معاملات پرسود تر در بازار های سرمایه است.

در ادامه این متن میخواهیم به هر آنچه که باید درباره الگوی کنج بدانید صحبت کنیم.

الگوی کنج چیست؟

الگوی کنج یک روش تحلیل قیمت سهم است که شباهت های زیادی به روش مثلثی دارد. این الگو با کشیدن دو خط موازی که به هم نزدیک میشوند رسم خواهد شد و نشان دهنده روند صعودی یا نزولی قیمت یک سهم به خصوص در بازار سرمایه است.

با استفاده از الگوی کنج میتوان نمودار قیمت را به صورت یک فلش ترسیم کرد. به نوعی حرکات اصلی سهم و روند قیمت و معاملات آن توسط الگو قابل تشخیص خواهند بود.

الگوی کنج به صورت دو خط موازی، میتواند نشان دهد روند حرکت سهم صعودی است یا نزولی. این الگوی تحلیلی ویژگی هایی دارد که در دو روند نزولی و صعودی یکسان است:

  • خطوط موازی و همگرا هستند.
  • تعیین الگوی کاهش حجم و در عین حال افزایش قیمت از طریق این الگو.
  • در نهایت خروج سهم از یک سمت خطوط.

به صورت کلی دو شکل برای الگوی کنج وجود دارد. الگوی رو به افزایش (که معمولا نشان دهنده یک سقوط در قیمت سهم است.) و الگوی کاهشی ( که معمولا نشان دهنده یک روند افزایشی و صعود در قیمت سهم میباشد.)

الگوی کنج صعودی چیست؟

زمانی که برای مدت طولانی قیمت یک سهم در حال افزایش است، دو خط همگرا صعودی تشکیل میشوند. این دو خط نشان دهنده همان الگوی صعودی هستند. میان این روند صعودی قیمت، میتوانیم شاهد سیر نزولی کلی سهم باشیم.

خطوطی که در بالا و پایین نمودار قیمت توسط الگوی کنج رسم میشوند، میتوانند به تحلیلگران در تشخیص روند معکوس و نزول قیمت کمک کنند. از همین رو میتوان گفت زمانی که خط پایینی الگو توسط نمودار شکسته میشود، میتوانیم شاهد روند نزولی آن سهم باشیم. تحلیل کردن این روند میتواند به معامله گران در فروش به موقع سهم و جلوگیری از ضرر و زیان کمک کند.

در نتیجه هنگامی که یک سهم برای مدت مشخصی روند قیمت صعودی را طی میکند، ممکن است به دلیل افزایش تقاضا باعث شکسته شدن خطوط موازی الگو شده و قیمت از خطوط بالایی یا پایینی شکسته شوند. البته باید به این نکته توجه کنیم که در الگوی صعودی، قیمت اکثرا از خطوط پایینی شکسته میشود.

معرفی الگوی کنج نزولی

الگوی کنج نزولی دقیقا زمانی رخ میدهد که قیمت یک سهم برای مدت های طولانی روند نزولی داشته است. در آخرین مراحل از کاهش قیمت دو خط همگرا را میتوان در نمودار قیمت سهم مشاهده کرد. در نقطه ای خطوط موازی به هم میرسند و باعث کاهش شتاب افت قیمت خواهند شد. در همان نقطه معمولا قیمت سهم از خط بالایی شکسته شده و روند افزایشی خود را طی میکند.

معامله گران در روزها و ساعات پایانی کاهش قیمت با افزایش خرید باعث بالا رفتن مجدد قیمت سهم خواهند شد. از همین رو تحلیل الگوی کنج نزولی مناسب معامله گرانی است که میخواهند سهمی را در پایین ترین قیمتی که میتواند معامله شود بخرند.

زمان بندی الگو چگونه است؟

هر دو مدل الگوی کنج (صعودی و نزولی) در یک زمان بندی قابل ترسیم و تشخیص هستند. میتوان این الگو را به صورت روزانه یا ماهانه در نظر داشت. البته که تشخیص الگوی کنج روزانه ممکن است کمی دشوار باشد و با خطا مواجه شود.

باید به این نکته اشاره کنیم که تحلیل نمودار های یک سهم نیاز به صبر، حوصله و زمان شناسی دقیق دارد. از همین رو میتوان گفت بهترین الگوهای کنجی در یک بازه زمانی 3 تا 6 ماهه تشکیل میشوند.

مزایای استفاده از الگوی کنج در معاملات

به صورت کلی تحلیل نمودارهای یک سهم می تواند روند سوددهی و موفقیت را در معاملات افزایش دهد. استفاده از الگوی کنج در معاملات مزایای بسیار زیادی را برای معامله گران به همراه دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

الگوی کنج عمدتا به تشخیص روند قیمت یک سهم کمک میکند. معمولا الگو های کنج نزولی قابل اعتماد تر از الگوهای صعودی هستند.

تحقیقات نشان داده اند که در بیشتر مواقع الگوی کنج با نمودار قیمت به صورت معکوس عمل میکند. از همین رو میتوان افزایش یا کاهش قیمت یک سهم را توسط این الگو حدس زد.

معامله بر اساس الگوی کنج امنیت بالایی دارد. چرا که میتوان حد ضرر را راحت تر انتخاب کرد. از همین رو قیمتی که با آن وارد معامله شده اید، با قیمتی که از معامله خارج میشوید، تفاوت جزئی دارد که می تواند نقطه قوت استفاده از این الگو در معاملات باشد.

کلام پایانی

در نهایت باید بگوییم که الگوی کنج یک راهکار تحلیلی تکنیکال برای تشخیص روند صعودی و نزولی قیمت یک سهم است. این الگو عمدتا معکوس کار میکند و نیاز به دقت بالا در ترسیم و تحلیل دارد. الگو های کنجی به دلیل شباهت بالایی که با الگویی مثلثی دارند، گاهی موجب خطا خواهند شد. از همین رو توصیه میشود از فردی متخصص و تحلیلگران حرفه ای در این حوزه برای ترسیم این الگو کمک بگیرید.

شما میتوانید از طریق راه های ارتباطی ما، با کارشناسان تحلیلگر مجموعه در ارتباط باشید و درباره تحلیل الگوی کنج سهم مورد نظرتان مشورت کنید.