اختیار معامله چیست و چه کاربردی دارد؟

اختیار معامله چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا شما هم به تازگی وارد دنیای بورس شده‌اید؟ حتماً عبارت اختیار معامله حداقل یک بار تا امروز به گوشتان خورده است. به نظر شما این عبارت چیست و چه کاربردی دارد؟ اختیار در معامله یکی از مهم‌ترین ابزار‌های به کار رفته در زمینه مدیریت ریسک به حساب می‌آید. این ابزار کاربرد‌های گسترده‌ای داشته و استفاده از آن به معامله گران بورسی اجازه می‌دهد تا نسبت به کسب سود مطلوب اقدام نمایند. 

خیلی از افراد با استفاده از چنین ابزار‌هایی توانسته‌اند نسبت به کاهش میزان ریسک پروژه‌های خود اقدام نمایند. جالب است بدانید که این ابزار در بورس کالا بیشتر از سایر بازار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروز ما قصد داریم تا چیستی و مهم‌ترین کاربرد اختیار معامله را مورد بررسی قرار دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مفهوم در بازار بورس با ما همراه شوید.

بررسی تعریف اختیار معامله

بیایید کارمان را با پاسخ به یک سؤال مهم و کلیدی شروع کنیم: اختیار معامله چیست و چه کاربرد‌هایی را در خود جای داده است؟ ابزار‌های مالی به کار رفته در دنیای بورس به حساب می‌آید که در دسته‌بندی قرارداد‌های مشتقه قرار می‌گیرد. این اختیار کاربرد‌های زیادی داشته و به افراد اجازه می‌دهد تا میزان ریسک معاملات خود را کاهش دهند. 

استفاده از ابزار‌های ویژه‌ای همچون اختیار در معاملات بورسی مزایای زیادی را برای کاربران به همراه خواهد داشت. با استفاده از چنین ابزار‌هایی کاربران به راحتی می‌توانند نسبت به افزایش میزان بازدهی معاملات مختلف اقدام نمایند.

اختیار معامله روی قرارداد‌های بورسی تأثیر زیادی دارد. به عنوان مثال، با استفاده از ابزار‌های خاصی همچون اختیار در معامله سرمایه‌گذاران می‌توانند درصدی در قیمت سهم را پرداخت نمایند و با استفاده از آن، نسبت به تثبیت نمودن جریان معامله اقدام کنند. 

این مسأله روی پروسه تصمیم‌گیری کاربران در دنیای بورس تا حد قابل توجهی تأثیر‌گذار خواهد بود. البته که کار با اختیار در معامله خیلی راحت نیست. شما باید تحلیل‌های زیادی را انجام دهید تا آینده قیمتی را به درستی پیش بینی نمایید. 

 کاربرد اختیار در معامله

مباحث پر اهمیتی همچون اختیار معامله می‌توانند روند انجام فعالیت‌های مختلفی را تحت تأثیر خود قرار دهند. این مباحث روی میزان سود کسب شده توسط شما تا حد قابل توجهی تأثیر‌گذار خواهند بود. به عنوان مثال، با استفاده از این مبحث شما به راحتی می‌توانید نسبت به کسب درآمد اقدام نمایید. مباحثی همچون اختیار در معامله به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا ریسک معاملات شما را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. 

یعنی با استفاده از آن‌ها شما احتمال ورود معامله به حالت ضرر را کاهش می‌دهید. اختیار معامله به تنهایی کاربردی ندارد. ارزش این ابزار بر اساس ارزش سهام یا دارایی که شما به دنبال معامله آن هستید تغییر می‌یابد. جالب است بدانید که اختیار در معامله یک ابزار مشتقه به حساب می‌آید ولی به تنهایی نمی‌تواند میزان سود کسب شده توسط شما را تغییر دهد. 

برای کسب سود از یک بازار یا دارایی خاص، شما باید به متغیر‌های مؤثر روی قیمت نهایی سهم توجه ویژه‌ای داشته باشید. عدم توجه به این مسأله، چالش‌های زیادی را سر راه پروسه کسب سود و معامله سهام قرار می‌دهد.

تأثیر اختیار معامله روی قیمت یک دارایی

به نظر شما اختیار معامله چه تأثیری روی قیمت یک دارایی می‌گذارد؟ به صورت کلی طی معامله در حالت اختیار کارشناسان با استفاده از ابزار‌های تحلیلی، نسبت به پیش‌بینی یک قیمت اقدام نموده و بر همان اساس نسبت به انجام معامله اقدام می‌نمایند. در هر صورت این معامله می‌تواند تأثیرات نسبتاً قابل توجهی را روی هزینه نهایی به همراه داشته باشد. عدم توجه به این مسأله برای انجام معامله، چالش‌های زیادی را سر راه شما قرار می‌دهد.

انواع اختیار در معامله کدام‌اند؟

اختیار معامله دو دسته‌بندی اصلی دارد: اختیار خرید و اختیار فروش. هر کدام از این دسته‌بندی‌ها، یک سری کاربرد‌های خاص را نیز در خود جای داده‌اند. زمانی که شما سهامدار یک دارایی هستید و حدس می‌زنید که طی یک بازه زمانی خاص احتمال کاهش ارزش دارایی‌هایتان وجود دارد، می‌توانید دارایی‌های خود را روانه بازار نمایید. 

در این شرایط افرادی که برای خرید دارایی‌های شما بودجه کافی ندارند، اختیار خرید را به کار می‌گیرند تا سهام شما را برای مدت زمان مشخصی تهیه نمایند. در زمان پرداخت اگر همه چیز بر اساس پیش‌بینی‌های شما طی شده باشد، می‌توانید نسبت به عرضه دارایی اقدام نمایید.

اختیار فروش در دنیای معاملات ولی داستان دیگری دارد. در این دسته‌بندی از انواع اختیار معامله، فروشنده می‌تواند دارایی‌های خود را با قیمتی از پیش تعیین شده روانه بازار نماید. هزینه‌ای که در این مرحله در نظر گرفته می‌شود، به عنوان قیمت اعمال در بازار معرفی می‌شود. اگر شما هم به مباحث ویژه‌ای همچون اختیار در معامله علاقه‌مند هستید، لزوماً باید از بهترین دوره‌های آموزشی طراحی شده در این زمینه استفاده کنید.

چگونه معامله اختیار انجام دهیم

حتماً شما هم از خود می‌پرسید که بهترین راه موجود برای انجام اختیار معامله کدام است؟ در پاسخ به این سؤال، باید بگوییم که افراد یک سری تکنیک‌های خاص را می‌توانند برای استفاده از اختیار در معامله به کار گیرند. 

در اولین مرحله برای دنبال کردن این پروسه شما باید کد معاملاتی دریافت کنید. با ثبت کد معاملاتی در یک کارگزاری، شما می‌توانید نسبت به ارسال درخواست معامله اختیار اقدام نمایید. این درخواست در اختیار اتاق پایاپای قرار گرفته و پس از تأیید این اتاق، ثبت می‌شود.

کلام آخر

همانطور که در این صفحه مشاهده کردید، اختیار معامله یکی از مهم‌ترین ابزار‌های به کار رفته در دنیای بورس به حساب می‌آید که ویژگی‌های مثبت زیادی را در خود جای داده است. با استفاده از چنین ابزار‌هایی شما به راحتی می‌توانید نسبت به کاهش سود خود اقدام نمایید. 

اختیار در خرید و اختیار در فروش، دو دسته‌بندی اصلی این ابزار به حساب می‌آیند. اگر شما هم به دنیای بورس علاقه‌مند هستید و قصد دارید تا در این زمینه فعالیت نمایید، لزوماً باید در دوره‌های تخصصی شرکت کنید تا با این مباحث به درستی آشنا شوید.